Skjema for egenmeldinger

Mange arbeidsplasser bruker skjema for egenmeldinger. Utfylt skjema må leveres til leder når den ansatte er tilbake på jobb etter sykefravær. Er det lovpålagt å fylle ut en slik egenerklæring?

Det er ikke et lovbestemt krav at arbeidstaker skal levere en slik egenerklæring, men folketrygdloven åpner for at arbeidsgiver kan stille krav om det. Egenerklæringen er ikke en egenmelding, men en bekreftelse på en muntlig egenmelding.

Hva er en egenmelding?
En egenmelding er rett og slett det å melde fra til arbeidsgiver om at man er arbeidsufør på grunn av sykdom eller skade, uten at det blir dokumentert med sykmelding. Folketrygdloven stiller ingen krav til måten den meldingen skal gis på, men meldingen må komme fram til arbeidsgiveren første hele fraværsdag. Egenmeldingen kan derfor gis både skriftlig og muntlig, over telefon, på SMS, ved bud eller på annen måte som er praktisk for den syke.

Arbeidsgiver kan i tillegg kreve egenerklæring
Arbeidsgiver kan kreve at arbeidstaker leverer en skriftlig erklæring om at fraværet skyldtes sykdom, når vedkommende er tilbake på jobb. Det kalles en egenerklæring, og bestemmelsen om det står i folketrygdloven § 8-26. Denne erklæringen er altså noe annet enn en egenmelding. Den kommer i tillegg til selve egenmeldingen.  

Kan miste retten til sykepenger
Den nevnte bestemmelsen i folketrygdloven § 8-26 åpner for at arbeidsgiver kan sette makt bak kravet om en egenerklæring. Arbeidsgiver kan nemlig bestemme at retten til sykepenger skal falle bort hvis arbeidstaker ikke leverer egenerklæringen når han eller hun er tilbake på jobb. 

Egenmeldingen skal gis første fraværsdag
Mens den skriftlige bekreftelsen på en muntlig egenmelding fylles ut når arbeidstaker er tilbake på jobb, må selve egenmeldingen nå fram til arbeidsgiveren allerede første hele fraværsdag. Det er viktig, siden arbeidstaker ikke har rett på sykepenger før denne meldingen blir gitt, i den grad det er mulig for arbeidstaker å gi en slik melding. Det er arbeidstakeren selv som har ansvaret for at meldingen kommer fram til arbeidsgiveren, uansett hvilken måte egenmeldingen blir gitt på. Det er også arbeidstakerens ansvar at egenmeldingen kommer fram til rett person hos arbeidsgiver. 

Elektronisk registrering
I dag er det vanlig at den skriftlige erklæringen i etterkant av fraværet gjøres i et elektronisk timeføringssystem. Men arbeidsgiver kan kreve at arbeidstaker leverer egenmeldingsskjemaet for å ha rett til sykepenger. Det kan virke tungvint, men arbeidsgiver kan av ulike grunner ha behov for dokumentasjon ut over det som registreres i timeføringssystemet virksomheten bruker. 

Mistanke om misbruk
Har arbeidsgiver mistanke om at ansatte misbruker egenmeldingsordningen, er det ikke sikkert at en unngår slike situasjoner selv om den ansatte må levere skriftlig erklæring om fraværet i etterkant. Det at arbeidstaker må melde fra om sykefravær ved å si fra på telefon til nærmeste leder viser seg i mange tilfeller å ha større positiv innvirkning på sykefraværet i en virksomhet. Men husk at når det gjelder retten til sykepenger stilles det ingen formkrav til måten meldingen om arbeidsuførheten gis på. Og arbeidsgiver kan ikke innskrenke de rettighetene arbeidstaker har etter loven, det står uttrykkelig i folketrygdloven § 1-2. Det betyr at arbeidsgiver ikke kan nekte arbeidstaker å gi meldingen på e-post eller SMS.