Arbeidstakers krav på sluttattest

Ved avslutning av et arbeidsforhold har arbeidstaker krav på sluttattest. Arbeidstaker skal ikke måtte be om attesten, den skal gis uoppfordret av arbeidsgiver.​ Arbeidsmiljøloven stiller visse krav til hva attesten skal inneholde. 

Publisert i bladet Personal og Ledelse
 
Alle arbeidstakere som fratrer etter lovlig oppsigelse har krav på attest fra arbeidsgiver, ifølge arbeidsmiljøloven § 15-15. Attesten skal være skriftlig, noe som betyr at kravet ikke er oppfylt hvis arbeidsgiver for eksempel kun sier seg villig til å være referanseperson ved fremtidige jobbsøknader.
 
Hva skal attesten inneholde?
Loven stiller noen minimumskrav til hva attesten skal inneholde:
” Attesten skal inneholde opplysninger om arbeidstakers navn, fødselsdato, hva arbeidet har bestått i og om arbeidsforholdets varighet”, ifølge arbeidsmiljøloven § 15-15 (1) annet punktum.
De fleste av disse minstekravene er ”faktaopplysninger” som ikke behøver å utbroderes nærmere. Når det gjelder å oppgi hva ”arbeidet har bestått i” må det kunne kreves at attesten gir et innblikk i det arbeidsområdet vedkommende har hatt, ut over kun å oppgi stillingstittel eller lignende.
 
Dette er minimumsvilkår. Det er ikke noe i veien for at arbeidsgiver kan velge å gi en mer utførlig attest.
Ofte vil en sluttattest også inneholde arbeidsgivers subjektive vurderinger av arbeidstaker og vedkommendes utførelse av arbeidet. Da er det viktig å huske på at loven ikke pålegger arbeidsgiver dette. Men loven er heller ingen hindring. Formålet med attesten er blant annet å gi dokumentasjon til fremtidige arbeidsgivere om det arbeidsforholdet som er avsluttet. Arbeidsgiver bør derfor ha adgang til å gi saklige opplysninger om arbeidsforholdet, selv om arbeidstaker ikke selv ønsker en mer ”utfyllende” attest. I noen arbeidsforhold eller bransjer har det også over tid utviklet seg en sedvane for hvordan en attest skal utformes.
 
Arbeidsgiver kan være avskåret fra å gi en mer utfyllende attest på grunn av man er bundet av tariffavtale eller annen avtale som begrenser arbeidsgivers styringsrett. Det er da vanlig at tariffavtalen inneholder eksakte opplysninger om hvordan attesten skal utformes.
 
Avskjed
Arbeidstakere som er blitt avskjediget i henhold til arbeidsmiljøloven § 15-14 har også krav på sluttattest som tilfredsstiller lovens krav. I slike tilfeller kan arbeidsgiver, uten nærmere angivelse av grunnen, opplyse i attesten at arbeidstaker er blitt avskjediget.
 
Overlevering
Loven inneholder ikke regler om hvordan attesten skal overleveres til arbeidstaker, i motsetning til levering av for eksempel oppsigelsesbrev, som skal leveres personlig eller sendes rekommandert, ifølge arbeidsmiljøloven § 15-4. Bevisbyrden for at attesten er overlevert hviler på arbeidsgiveren. Det sikreste er derfor å levere attesten personlig, eller sende den rekommandert.
 
Det må også nevnes at arbeidsgiver er forpliktet til å gi en sluttattest etter vilkårene i arbeidsmiljøloven § 15-15. Oppfyller ikke arbeidsgiver denne plikten, kan det føre til erstatningsansvar, pålegg fra Arbeidstilsynet og et strafferettslig ansvar.