Er det krav om obligatorisk HMS-opplæring for alle med personalansvar?
Arbeidsmiljøloven § 3-5 pålegger arbeidsgiver å gjennomgå opplæring i helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid. Ikke alle ledere med personalansvar i virksomheten omfattes av begrepet arbeidsgiver. Med arbeidsgiver menes her øverste administrative leder eller daglig leder i virksomheten. Flere enn øverste daglige leder kan etter omstendighetene bli å anse som arbeidsgiver, men loven legger altså ikke opp til et generelt krav om at alle med personalansvar skal ha tilsvarende HMS-opplæring som arbeidsgiver.
Arbeidsgiver skal sørge for at arbeidstakere som leder eller kontrollerer andre arbeidstakere har nødvendig kompetanse til å føre kontroll med at arbeidet blir utført på en måte som er forsvarlig for helse og sikkerheten til de ansatte, ifølge arbeidsmiljøloven § 3-2, 1. ledd bokstav b.
Loven sier ikke noe mer om hvilken HMS-kompetanse som er «nødvendig». Omfanget av kompetansetiltak må derfor vurderes konkret på bakgrunn av ansvarsområde og risiko, og vil ifølge lovforarbeidene kunne være både mindre og betydelig mer omfattende enn den opplæringen verneombud og medlemmer av arbeidsmiljøutvalg skal ha.
Slike kompetansetiltak kan følge av interne HMS-rutiner eller lignende som gjelder for den enkelte virksomhet.