Når skal stedfortreder tre inn for verneombudet?
Hvis verneombudet slutter eller går over i varig arbeid innenfor et annet verneområde på arbeidsplassen, skal stedfortrederen tre inn i vervet som verneombud for resten av toårsperioden. Bestemmelsen er gitt i forskrift om organisering, ledelse og medvirkning § 3-4. Regelen gjelder vel å merke bare når det er valgt stedfortreder. Er ikke det gjort, skal man i stedet velge nytt verneombud umiddelbart.
Det er altså ikke obligatorisk å ha stedfortreder for verneombudet. Forskriftens § 3-3 åpner for at virksomheten kan velge å ha en slik vararepresentant. Tilsvarende åpner § 3-6 for å velge stedfortreder for hovedverneombudet, hvis det er ønskelig. Når stedfortreder er valgt, gjelder reglene for verneombudet tilsvarende for stedfortrederen.
Det er ikke gitt uttømmende regler for når en eventuell stedfortreder skal tre inn i stedet for verneombudet. Vil man regulere det nærmere, er det opp til virksomheten selv å lage rutiner. Andre situasjoner hvor det kan være naturlig at stedfortreder trer inn i vervet, er der verneombudet er inhabil, syk eller ikke kan utføre vervet av andre grunner.