Fysisk aktivitet – arbeidsgivers ansvar?
Vi vet at fysisk aktivitet bedrer helsen, og forebygger belastningsplager og sykdom. Ifølge arbeidsmiljøloven § 3-4 er arbeidsgiver pålagt å vurdere tiltak for å fremme fysisk aktivitet blant arbeidstakerne.
Publisert i bladet Personal og Ledelse
Noen har tunge fysiske løft og belastninger, andre jobber med statisk gjentagende arbeid. Noen haster fra oppgave til oppgave og kjenner at stressnivået stiger. Variasjonene i arbeidsforhold er store, men uansett vet vi at de fleste av oss er utsatt for varianter av slitasje og belastninger i jobbsammenheng som kan gi seg utslag i helseplager og sykmeldinger.
Vi vet også at fysisk aktivitet bedrer helsen, og virker forebyggende for belastningsplager og sykdom. Ifølge arbeidsmiljøloven § 3-4 er arbeidsgiver pålagt å vurdere tiltak for å fremme fysisk aktivitet blant arbeidstakerne. Det skal gjøres som en del av det systematiske HMS-arbeidet. Arbeidsgiver har med andre ord en lovpålagt plikt til å vurdere slike tiltak.
Formålet med bestemmelsen
Hensynet bak bestemmelsen er hovedsakelig et folkehelseperspektiv. Gjennom fysisk aktivitet skal man få positive resultater i form av bedret folkehelse, lavere sykefravær og økt trivsel. Rettslig sett vil bestemmelsen først og fremst være en «signal- og bevisstgjøringsbestemmelse» som skal bidra til at arbeidsgivere gjennom tiltak for å fremme fysisk aktivitet for arbeidstakerne, skal bidra til gunstige helseeffekter.
Hva går plikten ut på og når er den oppfylt?
Etter ordlyden skal arbeidsgiver vurdere tiltak for å fremme fysisk aktivitet blant arbeidstakerne, men det stilles ikke krav om hvor eller på hvilken måte den fysiske aktiviteten eventuelt skal foregå.
Hva som kan være aktuelle tiltak vil variere fra virksomhet til virksomhet, men det er viktig å ta med i vurderingen konkrete helseutfordringer knyttet både til type virksomhet og hvilke arbeidstakere som jobber der. Det er ikke slik at arbeidsgiver etter bestemmelsen for eksempel plikter å tilby trening med lønn i arbeidstiden. Mer vanlig er det å se varianter av subsidiert trening, fysisk aktivitet arrangert eller tilrettelagt av arbeidsgiver i løpet av arbeidsuka.
Plikten vil være oppfylt hvis arbeidsgiver kan dokumentere at fysisk aktivitet er tatt inn som vurderingstema i virksomhetens systematiske HMS-arbeid. Bestemmelsen gir bare en plikt til å vurdere mulige tiltak. Det er med andre ord ikke krav at tiltak om fysisk aktivitet faktisk blir iverksatt, og tilsynsmyndigheten vil dermed ikke kunne gi pålegg om at konkrete tiltak skal gjennomføres.
Vi vet også at fysisk aktivitet bedrer helsen, og virker forebyggende for belastningsplager og sykdom. Ifølge arbeidsmiljøloven § 3-4 er arbeidsgiver pålagt å vurdere tiltak for å fremme fysisk aktivitet blant arbeidstakerne. Det skal gjøres som en del av det systematiske HMS-arbeidet. Arbeidsgiver har med andre ord en lovpålagt plikt til å vurdere slike tiltak.
Formålet med bestemmelsen
Hensynet bak bestemmelsen er hovedsakelig et folkehelseperspektiv. Gjennom fysisk aktivitet skal man få positive resultater i form av bedret folkehelse, lavere sykefravær og økt trivsel. Rettslig sett vil bestemmelsen først og fremst være en «signal- og bevisstgjøringsbestemmelse» som skal bidra til at arbeidsgivere gjennom tiltak for å fremme fysisk aktivitet for arbeidstakerne, skal bidra til gunstige helseeffekter.
Hva går plikten ut på og når er den oppfylt?
Etter ordlyden skal arbeidsgiver vurdere tiltak for å fremme fysisk aktivitet blant arbeidstakerne, men det stilles ikke krav om hvor eller på hvilken måte den fysiske aktiviteten eventuelt skal foregå.
Hva som kan være aktuelle tiltak vil variere fra virksomhet til virksomhet, men det er viktig å ta med i vurderingen konkrete helseutfordringer knyttet både til type virksomhet og hvilke arbeidstakere som jobber der. Det er ikke slik at arbeidsgiver etter bestemmelsen for eksempel plikter å tilby trening med lønn i arbeidstiden. Mer vanlig er det å se varianter av subsidiert trening, fysisk aktivitet arrangert eller tilrettelagt av arbeidsgiver i løpet av arbeidsuka.
Plikten vil være oppfylt hvis arbeidsgiver kan dokumentere at fysisk aktivitet er tatt inn som vurderingstema i virksomhetens systematiske HMS-arbeid. Bestemmelsen gir bare en plikt til å vurdere mulige tiltak. Det er med andre ord ikke krav at tiltak om fysisk aktivitet faktisk blir iverksatt, og tilsynsmyndigheten vil dermed ikke kunne gi pålegg om at konkrete tiltak skal gjennomføres.
Vurdering av tiltak for fysisk aktivitet skal
- gjøres i samarbeid med virksomhetens ansatte og de tillitsvalgte. Arbeidsmiljøutvalget eller tilsvarende kan være egnede fora for slike vurderinger.
- gjøres i tilknytning til virksomhetens HMS-arbeid.
- gjennomføres på en faglig forsvarlig måte og kunne dokumenteres, se internkontrollforskriften § 5.
- ta hensyn til bransjens særegenheter og de jobbkrav som stilles til de ansatte.
Plikter arbeidstaker å benytte seg av arbeidsgivers tilbud?
Setter arbeidsgiver i verk tiltak for fysisk aktivitet, skal tilbudet omfatte alle ansatte. Men arbeidstaker har ingen plikt til å delta.