Hvem har ansvar for arbeidsmiljøet?

Ett av arbeidsmiljølovens klart uttalte mål er å sikre et fullt ut trygt og forsvarlig arbeidsmiljø. Hvem er det da som har ansvar for det i den enkelte virksomhet?

Arbeidsgivers ansvar
Kapittel 2 i arbeidsmiljøloven setter opp arbeidsgivers og arbeidstakers plikter, og her går det klart fram at arbeidsgiver har det overordnede ansvaret for at bestemmelsene i arbeidsmiljøloven blir overholdt.
 
I lovens kapittel 3 er de ulike virkemidlene for å arbeide for et forsvarlig arbeidsmiljø beskrevet, og det følger av bestemmelsene at det er arbeidsgiver som skal sørge for at det utføres systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid på alle plan i virksomheten.
Det omfatter både kartlegginger, risikovurderinger og planer for hvordan det skal jobbes for å nå målet om et fullt forsvarlig arbeidsmiljø.
At det er arbeidsgiver som er definert som den hovedansvarlige, er nokså naturlig ut fra at det er arbeidsgiver som har styringsretten i virksomheten, og som skal ha den nødvendige oversikten og de økonomiske ressursene for å kunne skape et godt og trygt arbeidsmiljø.
 
De generelle kravene til arbeidsmiljøet er beskrevet i arbeidsmiljøloven § 4-1, hvor det blant annet står at standarden for arbeidsmiljøet til enhver tid skal utvikles og forbedres i samsvar med utviklingen i samfunnet. Videre i kapittel 4 er det konkretisert nærmere at et fullt ut forsvarlig arbeidsmiljø blant annet går på organisatoriske forhold, tilrettelegging og ledelse, arbeidstidsordninger og lønnssystemer. Det psykososiale og det fysiske arbeidsmiljøet er like viktig.
Arbeidsgiver skal også sørge for at arbeidstakerne får nødvendig opplæring, slik at de ikke bare vet hvilken risiko som er forbundet med jobben, men også hvordan de skal unngå at risikoen fører til skader eller ulykker. Et hovedprinsipp i alt miljøarbeid er jo at det viktigste er å forebygge at skader og sykdommer inntrer.
 
Det er arbeidsgiver ved toppledelsen som er pålagt det overordnede arbeidsmiljøansvaret. Delegerer toppledelsen deler av ansvaret videre, må den også sørge for at de som får ansvar har nødvendige kunnskaper om og muligheter til å kunne utføre oppgavene. Uansett er det viktig å slå fast at selv om ansvar er delegert til andre, kan ikke toppledelsen slutte å fokusere på arbeidsmiljøspørsmål, den har fortsatt hovedansvaret. Virksomhetens øverste leder er pålagt å gjennomgå opplæring i helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid.

Arbeidstakerne har et medansvar
Arbeidstakernes medvirkningsplikt framgår klart av arbeidsmiljøloven § 2-3. De skal medvirke til å utforme, gjennomføre og følge opp virksomhetens systematiske helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid.

Videre plikter arbeidstaker å medvirke aktivt ved gjennomføringen av tiltak som skal skape et godt og sikkert arbeidsmiljø. Det betyr blant annet at arbeidstakere skal rette seg etter fastsatte instrukser og rutiner, bruke påbudt verneutstyr, vise aktpågivenhet, og ellers medvirke til å hindre at skader skjer. Arbeidstaker skal straks informere arbeidsgiver og verneombud hvis han blir oppmerksom på feil eller mangler som representerer en fare for liv eller helse. Arbeidstaker er også pålagt å medvirke ved utforming og gjennomføring av oppfølgingsplaner ved sykefravær.
Som arbeidstaker har en rett til å forvente at arbeidsgiver sørger for at arbeidsplassen er trygg, og at arbeidsgiver jobber for å skape et godt arbeidsmiljø. Samtidig gir altså loven den enkelte arbeidstaker et medansvar når prosesser arbeidsgiver initierer skal utformes, gjennomføres og følges opp, og det forventes at arbeidstakerne er aktive medspillere i arbeidet for et fullt forsvarlig arbeidsmiljø.