Informasjon og drøfting ved kontrolltiltak

Arbeidsmiljøloven har spesifikke regler som pålegger arbeidsgiver å informere sine ansatte om kontrolltiltak, og drøfte dem med de ansattes tillitsvalgte.

Publisert i bladet Personal og Ledelse
 
Mange arbeidsgivere fører ulike former for kontroll med sine ansatte. Kontrolltiltakene varierer fra små, mer bagatellmessige tiltak, til store og svært inngripende tiltak. Noen av de vanligste kontrolltiltakene i arbeidslivet er tidsregistrering, helseundersøkelser, rusmiddeltesting og innsyn i arbeidstakers e-post. (De materielle vilkårene for hvorvidt kontrolltiltak er lovlige eller ikke, er ikke et tema i denne artikkelen.)
 
Drøftinger
Ønsker arbeidsgiver å innføre et kontrolltiltak, må visse saksbehandlingsregler følges. De finner du i arbeidsmiljøloven § 9-2. For det første plikter arbeidsgiver så tidlig som mulig å drøfte behov, utforming og gjennomføring av et kontrolltiltak med arbeidstakernes tillitsvalgte. Man snakker ikke her bare om “tillitsvalgte” i tariffrettslig forstand. Også andre representanter for arbeidstakerne kan fungere som “tillitsvalgte” etter arbeidsmiljøloven § 9-2.
 
Drøftingsplikten gjelder også når man ønsker å gjennomføre en vesentlig endring i kontrolltiltak som allerede er etablert.
 
Loven pålegger arbeidsgiver en drøftingsplikt. Det kreves ikke at partene blir enige, men behovet, utformingen og gjennomføringen må drøftes.
Drøftingene skal gjennomføres så tidlig som mulig før beslutningen treffes, slik at arbeidstakernes representanter får en reell mulighet til å komme med gjennomtenkte innspill og vurderinger.
 
Informasjon til arbeidstakerne
Alle berørte arbeidstakere har krav på å bli informert om kontrolltiltaket før det iverksettes. Man sier at arbeidsgiver har en informasjonsplikt. Etter arbeidsmiljøloven plikter arbeidsgiver å informere om:
  • formålet med kontrolltiltaket
  • praktiske konsekvenser av kontrolltiltaket, herunder hvordan kontrolltiltaket vil bli gjennomført
  • kontrolltiltakets antatte varighet
Informasjonen skal gis før kontrolltiltaket iverksettes.
 
Vær oppmerksom på at det bare er berørte arbeidstakere som har krav på informasjon. Det betyr at ikke samtlige arbeidstakere i virksomheten har krav på informasjon hvis bare noen utvalgte utsettes for tiltaket.
 
Jevnlig evaluering
For å sikre at vilkårene for et innført kontrolltiltak hele tiden er oppfylt, er det lovfestet en evalueringsplikt. Arbeidsgiver og arbeidstakernes tillitsvalgte skal jevnlig evaluere behovet for de kontrolltiltakene som iverksettes. Blir det avdekket at vilkårene og behovet for kontrolltiltaket ikke lenger er oppfylt, må kontrolltiltaket avsluttes. Hvor ofte en slik evaluering skal gjennomføres må vurderes konkret, men ordlyden legger altså opp til at det skal gjøres “jevnlig”.