Konflikt på arbeidsplassen

Det har oppstått en konflikt mellom en leder og en medarbeider, som er med på å forsure arbeidsmiljøet i avdelingen. Hvilke plikter har arbeidsgiver i en slik situasjon?
 
Arbeidsgiver har ansvaret for å fange opp og håndtere konflikter på arbeidsplassen. Konflikter kan ha mange årsaker og oppstår gjerne på grunn av faglig uenighet, misforståelser eller menneskelige ulikheter. Utfrysing, mobbing, nedverdigende slengbemerkninger og seksuell trakassering er noen virkemidler som kan ses i konfliktsituasjoner. Konflikter går ut over arbeidsmiljøet, og en kan bli syk av å arbeide under konfliktfylte forhold. Det å jobbe for å forebygge og løse konflikter dreier seg med andre ord om helse, miljø og sikkerhet.
 
Systematisk og konkret oppfølging – hva må gjøres?
Loven krever at arbeidet med helse, miljø og sikkerhet skal være systematisk og løpende. Arbeidsgiver har ansvar for å innføre og vedlikeholde gode systemer og rutiner for det. Systematisk HMS-arbeid handler gjerne om å kartlegge ulike forhold, planlegge, prioritere og gjennomføre tiltak. Loven er også tydelig på arbeidstakers plikt til å medvirke i slike prosesser.
 
Ut fra en kartlegging av situasjonen må arbeidsgiver vurdere hva som vil være nødvendige tiltak for å ta tak i årsaken til konflikten, og så forsøke å løse den. Hvordan det best kan gjøres, og hva som må til, må vurderes konkret i hvert enkelt tilfelle. Noen ganger kan det også være nyttig å involvere en tredjepart for bistand.
 
Både verneombud, arbeidsmiljøutvalg og Arbeidstilsyn kan involveres, avhengig av arbeidsgivers egen evne og vilje til å gjøre noe, og hva slags type sak en står overfor. Det kan til og med gå så langt at arbeidsgiver blir pålagt å finne en løsning på konflikten, om nødvendig ved å sørge for sakkyndig bistand utenfra.
 
Viser til arbeidsmiljølovens bestemmelser i §§ 2-1, 2-3, 3-1, 4-1 og 4-3.