Likebehandling av innleid arbeidskraft

Både virksomheter som leier inn arbeidstakere, bemanningsforetak (typisk et vikarbyrå), tillitsvalgte og innleide arbeidstakere må forholde seg til lovbestemmelser om likebehandling.

Publisert i bladet Personal og Ledelse
 
Likebehandling av innleide arbeidstakere betyr kort fortalt at innleide arbeidstakere skal ha samme lønns- og arbeidsvilkår som om de var direkte ansatt hos innleier, enten fast eller midlertidig. Det vil si et minst like stort vederlag for arbeid og overtidstillegg, eventuell lønn i form av naturalia og så videre. Den innleide skal også ha en arbeidstidsordning, ferie, feriepenger, ulike goder og velferdsordninger med mer, som minst tilsvarer det ansatte hos innleier har. Individuelt avtalte rettigheter faller utenfor likebehandlingsregelen.

Bestemmelser om likebehandling følger av arbeidsmiljøloven § 14-12 a. I følge statsansatteloven § 11 kommer denne bestemmelsen også til anvendelse for statlige virksomheter.

 
For å sikre etterlevelse av likebehandlingskravet er det gitt regler om opplysningsplikt og innsynsrett, drøftingsplikt med tillitsvalgte og påseplikt mht arbeidstid for den innleide. Innleievirksomheten får også solidaransvar for arbeidstakers lønn, feriepenger og andre vederlag.
 
Opplysningsplikt og innsynsrett
Opplysningene som skal legges fram eller kan innhentes, er opplysninger som er nødvendige for at prinsippet om likebehandling skal kunne ivaretas.
 
For at bemanningsforetaket skal kunne gi arbeidstaker lønns- og arbeidsvilkår i tråd med likebehandlingsregelen, skal innleier legge fram de nødvendige opplysningene overfor bemanningsforetaket.
 
Bemanningsforetaket kan be innleier om dokumentasjon på arbeidstakers lønns- og arbeidsvilkår. Det kan være nødvendig for å kunne imøtekomme et krav fra arbeidstaker om innsyn i de vurderingene som er gjort om egne lønns- og arbeidsvilkår.
 
Tillitsvalgte i innleievirksomheten gis også innsynsrett i lønns- og arbeidsvilkårene til innleide arbeidstakere.
Innsynsretten henger sammen med drøftingsplikten som omtales nedenfor.
 
For å ivareta behovet for konfidensialitet om lønnsbetingelser og andre goder, er det gitt regler om taushetsplikt både for innleier, bemanningsforetak og tillitsvalgte.
 
Drøftingsplikt
I likhet med plikten til å drøfte bruken av midlertidig ansatte, skal arbeidsgiver, altså innleievirksomheten, nå også drøfte bruken av innleie med egne tillitsvalgte. I statlige virksomheter er drøftingsplikten ivaretatt gjennom avtaleverket, og det er derfor ikke gitt egne lovbestemmelser om drøftingsplikt.
 
Solidaransvar
I utgangspunktet står bemanningsforetaket, som arbeidsgiver, ansvarlig for å betale ut arbeidstakerens lønn, feriepenger og andre vederlag. Arbeidstaker gis nå rett til å kreve oppgjør fra innleievirksomheten, når kravet er forfalt. Innleier blir med andre ord solidarisk ansvarlig for arbeidstakers lønn med mer. Innleievirksomheten vil i denne sammenheng være tjent med å ha rutiner for å innhente opplysninger om den innleides lønnsbetingelser. Det kan også være nødvendig å ta høyde for et eventuelt solidaransvar i kontrakten med bemanningsforetaket.
 
Påseplikt med hensyn til arbeidstid
Som arbeidsgiver til den utleide arbeidstakeren har bemanningsforetaket et overordnet ansvar for arbeidstakers samlede arbeidstid. Som en del av det generelle ansvaret for arbeidsmiljøet i virksomheten har innleier også et ansvar for at den innleide arbeidstakers arbeidstid er forsvarlig under utførelsen av arbeidet hos seg. Innleiers ansvar for den innleides arbeidstid er tydeliggjort i arbeidsmiljøloven § 2-2

 

Adgang til å fravike likebehandlingsregelen 

Reglene om likebehandling kan fravikes ved tariffavtale. Se arbeidsmiljøloven § 14-12, 2. ledd og forskrift om adgang til ved tariffavtale å fravike reglene om likebehandling ved utleie fra bemanningsforetak.

Se også statsansatteloven § 11, 3. ledd.