Permittering – hovedprinsipper
I en tid med nedgang i næringslivet har flere virksomheter sett seg nødt til å korte ned på arbeidsstokken. En mulighet for arbeidsgiver er å permittere en eller flere av sine arbeidstakere. Hvilke regler gjelder ved permittering, og hva skal til for at arbeidsgiver har adgang til å permittere?
Permittering vil si at arbeidstaker fritas fra arbeidsplikten samtidig som virksomheten fritas for lønnsplikten for en midlertidig og nærmere angitt periode. Arbeidstaker er fortsatt ansatt, og har både rett og plikt til å gjenoppta arbeidet når permitteringsperioden er over.
Permittering vil si at arbeidstaker fritas fra arbeidsplikten samtidig som virksomheten fritas for lønnsplikten for en midlertidig og nærmere angitt periode. Arbeidstaker er fortsatt ansatt, og har både rett og plikt til å gjenoppta arbeidet når permitteringsperioden er over.
Adgangen til å permittere er ikke lovregulert. Det er tariffavtaler og sedvane som danner grunnlag for adgangen til å permittere og angir spillereglene for hvordan tiltaket skal og bør gjennomføres.

Vilkåret er at det er saklig grunn til det, og at det er nødvendig for virksomheten å permittere. Saklig grunn vil det være når en arbeidsgiver ser at arbeidstakerne ikke kan beskjeftiges på en måte som er forsvarlig for virksomheten. Virksomheten må enten ikke ha mulighet til å beskjeftige de aktuelle arbeidstakerne, eller være i en slik situasjon at det ikke er økonomisk forsvarlig å holde dem i arbeid. Ordremangel er et eksempel.
For å kunne permittere må driftsinnskrenkningen eller driftsstansen forventes å bli midlertidig. Er det sannsynlig at situasjonen vil være varig, er det ikke permittering som skal brukes. Da må en eventuell oppsigelse vurderes.
Saksbehandling og varsel
Det kreves saklig grunnlag for permitteringen. Kravet må knyttes opp til en konkret vurdering av virksomhetens situasjon. Hva slags driftsforstyrrelser er det snakk om? Hvilke muligheter finnes for å beskjeftige arbeidstakerne? Hva er det grunn til å forvente på kort og noe lengre sikt?
Saklighetskravet knytter seg også til spørsmålet om hvor omfattende permitteringen må være. Er det nødvendig med hel permittering, eller er det tilstrekkelig med delvis permittering? Alle arbeidstakere, grupper, eller enkeltpersoner? Hvem av arbeidstakerne skal i så fall velges?
Hovedavtalen LO-NHO har regler om at spørsmålet om permittering skal konfereres med tillitsvalgte før beslutningen tas, og at det skal føres protokoll fra møtet.
Arbeidstaker har krav på varsel før permittering iverksettes. Permitteringsvarselet skal som hovedregel inneholde årsaken til permitteringen, angi permitteringens sannsynlige lengde, og gis skriftlig med 14 dagers frist til den enkelte arbeidstaker.