Tema

Registrering og melding

Relaterte emner

Registreringsplikt for arbeidsrelatert skade og sykdom

Arbeidsgiver skal registrere alle personskader som oppstår i forbindelse med arbeid som blir utført. Registreringsplikten gjelder uansett hvilken type skade det er snakk om eller hvor stor den er. Det er likevel unntak for helt bagatellmessige skader, så som smårifter eller skrubbsår.

Sykdom som antas å skyldes arbeidet eller forholdene på arbeidsplassen skal også registreres. Da inntrer registreringsplikten allerede når det er indikasjoner på en årsakssammenheng mellom sykdommen og forholdene på arbeidsplassen. Sykdommen skal i tillegg meldes til Arbeidstilsynet.

Hva skal registeret inneholde?

Registeret skal opplyse om hva slags skade det er. I tillegg bør tidspunktet den skjedde på registreres. Sammenhengen mellom arbeid og skade, hva årsaken var, og eventuelle andre opplysninger som kan være relevante for en senere skadebegrensning, skal også registreres.

Registeret skal ikke inneholde medisinske opplysninger av personlig karakter, uten at den opplysningene gjelder har samtykket til det.

Rett til innsyn i registeret

Registeret skal være tilgjengelig for Arbeidstilsynet, verneombud, arbeidsmiljøutvalget og for bedriftshelsetjenesten.
Arbeidsgiver har taushetsplikt når det gjelder opplysninger om personlige forhold.
Også verneombud og medlemmer av arbeidsmiljøutvalget er underlagt regler om taushetsplikt. Det samme gjelder helsepersonell.