Arbeidsgivers plikter – oppfølgingsplan
Senest innen 4 uker
Arbeidet med oppfølgingsplanen skal starte så tidlig som mulig, og være ferdig innen 4 uker etter at arbeidstaker ble sykmeldt. Planen bør evalueres og justeres underveis, da den skal være et effektivt virkemiddel for å bedre kommunikasjonen og forståelsen mellom arbeidsgiver og arbeidstaker i sykefraværsperioden.
Arbeidsgivers ansvar
Ansvaret for at planen blir laget ligger hos leder med personalansvar. Arbeidsgiver skal også kunne dokumentere at oppfølgingen er gjennomført. Det vil si å kunne dokumentere at oppfølgingsplan er utarbeidet, at dialogmøte 1 er holdt, og hvem som var innkalt til og deltok i møtet. Det er arbeidsgivers ansvar at sykmelder får oppfølgingsplanen så snart den er utarbeidet, og senest etter 4 uker.
- en vurdering av arbeidstakers arbeidsoppgaver i forhold til funksjonsevne
- aktuelle tiltak i arbeidsgivers regi som skal bedre fysiske, organisatoriske eller psykososiale forhold
- aktuelle tiltak med bistand fra myndighetene
- videre plan for oppfølging
- fysisk tilrettelegging
- anskaffelse eller tilpasning av teknisk utstyr
- endring av rutiner, arbeidsfunksjoner eller arbeidstid
- nye arbeidsoppgaver
- opplæring og omskolering
- dato for sykmelding og antatt lengde på sykmeldingen
- hvorvidt fraværet er arbeidsrelatert og om det er en yrkesskade
- dato for når det antas at man kan starte delvis i arbeid (gradert sykmelding)
- dato for oppfølgingsmøte
- mål i perioden fram til neste møte
Unntak hvis det er åpenbart unødvendig
Det er gjort unntak fra plikten til å lage oppfølgingsplan når det anses å være åpenbart unødvendig. Det kan være tilfelle
- når sykdommen er av en slik art at arbeidstaker uansett vil komme tilbake i jobb, uavhengig av tilretteleggingstiltak
- ved alvorlige sykdomstilstander hvor det er klart at arbeidstaker ikke vil være i stand til å vende tilbake til arbeid.
Det er viktig at vurderingen gjøres med utgangspunkt i arbeidstakerens situasjon, ikke på bakgrunn av forhold i virksomheten.