Systematisere og oppbevare dokumentasjon
Det er et krav at dokumentasjonen på HMS-arbeidet skal systematiseres og oppbevares slik at den er tilgjengelig.
Slik dokumentasjon kan være skriftlige resultater av kartlegginger, brev, rapporter, resultater fra støy- eller luftmålinger, resultater av målinger av det ytre miljø, referater fra personalmøter eller utfylte sjekklister etter vernerunder.
Andre eksempler på dokumentasjon som skal behandles på denne måten, er arbeidsavtaler, skade- og fraværsregister, kursbevis for opplæring av verneombud, rutiner for å påse at produktet er i samsvar med sikkerhetskrav, avtaler om avfallshåndtering, og brannverndokumentasjon.
Virksomheten skal også ha oversikt over relevante lover og forskrifter.
Eksempel på skriftlig dokumentasjon
- mål for arbeidet
- organisering av HMS-arbeidet og ansvarsfordeling
- rutiner for vernerunder og opplæring, rømningsplaner og lignende
- referater fra personalmøter, brev, rapporter og resultater fra vernerunder
- dokumentasjon fra kartlegginger
- handlingsplaner
- rutiner for å følge opp feil og mangler
- rutiner for risikohåndtering