Hva er internkontroll?
Internkontroll handler om systematiske tiltak i virksomheten for å sikre at aktiviteter blir planlagt, organisert, utført, sikret og vedlikeholdt i samsvar med kravene i HMS-lovgivningen. Arbeidet skal dokumenteres.
Internkontroll dreier seg om å ha gode og sikre arbeidsvaner, godt samarbeid, ryddige lokaler og klare retningslinjer for hvem som har ansvar for hva i virksomheten. Rutinene skal blant annet beskrive hvem som har ansvar for å gripe fatt i problemet og følge det opp hvis noe går galt.
For at internkontrollen skal fungere i praksis, er det viktig at alle virksomhetens ansatte er aktivt med og tar ansvar for at driften fungerer så godt som mulig. Arbeidsgiver må med andre ord involvere de ansatte. De beste resultatene får en ved å iverksette systematiske forbedringer i stedet for å ta skippertak først når det skjer noe galt. I lengden er det som regel billigere å forebygge enn å reparere. Kunnskap og kompetanse må styrkes og vedlikeholdes for at det systematiske arbeidet med helse, miljø og sikkerhet skal fungere best mulig.
- Hvem må ha internkontroll?
- Hvem har ansvar for internkontrollen?
- Hva ligger i ansvaret for internkontroll?
- Hvordan komme i gang med internkontroll?
- Formålet med internkontroll
- Internkontrollen skal dokumenteres
- Systematisere og oppbevare dokumentasjon
- Når skal internkontroll samordnes?
- Tilsynsmyndighet for internkontroll
- Kvalitetsstyring