Krav til innholdet i arbeidsavtalen
Enkelte opplysninger kan gis ved henvisning til lov, forskrift eller tariffavtaler som regulerer de ulike forholdene. Opplysninger om retten til ferie og feriepenger kan for eksempel gis ved henvisning til ferieloven. Er lønn, tillegg og andre godtgjøringer som ikke inngår i lønnen regulert i tariffavtale, kan opplysninger om dette gis ved henvisning til aktuell tariffavtale. Hvilke opplysninger som kan gis ved henvisning til lov, forskrift eller tariffavtale følger av § 14-6, 2. ledd.
Verdt å vite
Arbeidsavtaler som inngås 1. juli 2024 eller senere skal inneholde nye minimumskrav. l tilegg til tidligere krav, skal arbeidsavtalen inneholde opplysninger om blant annet:
- rett til kompetanseutvikling som tilbys av arbeidsgiver
- ytelser i regi av arbeidsgiver til sosial trygghet, for eksempel lønn i arbeidsgiverperioden ved sykdom og eventuelt mellomlegg mellom lønn og sykelønn fra NAV), dekning av lønn ved omsorgspermisjon m.m.)
Arbeidsavtaler som er inngått før 1. juli, må oppdateres hvis arbeidstaker ber om det. Ber arbeidstaker om en ny arbeidsavtale som er i tråd med de nye reglene, skal ny arbeidsavtale utarbeides tidligst mulig men senest 2 måneder etter at arbeidsgiver mottok forespørselen.