Bedriftshelsetjenestens oppgaver
Bedriftshelsetjenesten skal bistå arbeidsgiver, arbeidstakerne, arbeidsmiljøutvalg og verneombud i arbeidet med å skape trygge og sunne arbeidsforhold. Den skal følge opp arbeidsmiljøet, foreslå forbedringer, og bidra med fagkompetanse i det forebyggende arbeidet og ved aktuelle problemstillinger. Den må derfor ha tilstrekkelig kunnskap om den typen virksomhet det gjelder.
Arbeidsgivers ansvar
Det er arbeidsgivers ansvar å be om råd. I tillegg til avtalen mellom partene skal arbeidsgiver sørge for at det blir utarbeidet handlingsplaner for bedriftshelsetjenestens bistand i virksomheten.
Arbeidsgiver skal blant annet involvere bedriftshelsetjenesten
- når fysiske og organisatoriske endringer i virksomheten blir planlagt og gjennomført
- ved etablering, vedlikehold og tilrettelegging av arbeidsplasser, lokaler og utstyr
- når retningslinjer for bruk av kjemikalier, maskiner, utstyr og arbeidsprosesser skal utarbeides eller endres
Bedriftshelsetjenesten skal
- informere om og gi opplæring i relevant risiko og aktuelle tiltak innen helse, miljø og sikkerhet
- kartlegge arbeidsmiljøet jevnlig, undersøke arbeidsplassen og arbeidsprosessene, og vurdere risiko for helsefare
- foreslå forebyggende tiltak, og sammen med virksomheten arbeide med tiltak som reduserer risikoen for helseskade
- bistå ved individuell tilrettelegging, dialogmøter og oppfølgingsplaner i henhold til arbeidsmiljøloven § 4-6.
Dokumentasjon
Arbeidsgiver skal i samarbeid med bedriftshelsetjenesten utarbeide
- planer og årsrapporter for bedriftshelsetjenestens bistand
- periodevise meldinger og resultater av kartlegginger, risikovurderinger, målinger og lignende som beskriver helsefarlige arbeidsforhold, forslag til forebyggende tiltak og resultater
- rutiner for oppfølgingsplaner og tilretteleggingstiltak
Dokumentasjonen inngår i virksomhetens systematiske arbeid med helse, miljø og sikkerhet.
Fri og uavhengig stilling
At bedriftshelsetjenesten har en fri og uavhengig stilling i arbeidsmiljøspørsmål betyr at personalet kun skal ta faglige hensyn når de utfører pliktene sine. Arbeidsgiver kan ikke pålegge personalet oppgaver og plikter som kommer i strid med faglige vurderinger og oppfatninger slikt personell har.