Arbeidsplaner
En arbeidsplan skal utarbeides når det utføres arbeid i virksomheten til ulike tider av døgnet.
Arbeidsplanen skal angi hvilke uker, dager og tider den enkelte arbeidstaker skal arbeide. Den skal dermed vise arbeidstakernes fritid og arbeidstid.
Arbeidsgiver utarbeider arbeidsplanen i samarbeid med arbeidstakernes tillitsvalgte. Hvis ikke annet følger av tariffavtale, skal arbeidsplanen drøftes med de tillitsvalgte så tidlig som mulig, og senest 2 uker før planen skal iverksettes.
Verdt å vite
- Arbeidsplanen må være laget slik at arbeidstakerne enkelt kan se når de skal jobbe og når de har arbeidsfri.
- Når arbeidsplanen utformes må det legges særlig vekt på arbeidstakernes helse og sikkerhet på arbeidsplassen.
- Arbeidsplanen skal være lett tilgjengelig for arbeidstakerne.
Ofte stilte spørsmål
- Hvor lang tid i forkant har jeg krav på å få vite arbeidsplanen min?
- Må tillitsvalgte være enige i hvordan arbeidsplanen utarbeides?
- Stilles det krav til måten arbeidsplanen skal gjøres kjent blant arbeidstakerne på?
- Må alle virksomheter ha en arbeidsplan?
- Kan vi endre turnusen til ansatte i delvis foreldrepermisjon?