Registrering og melding
Alle personskader som oppstår i forbindelse med arbeid som blir utført, skal registreres av arbeidsgiver. Arbeidsgiver har også meldeplikt til Arbeidstilsynet når en arbeidstaker rammes av en arbeidsulykke.
Leger som gjennom arbeidet sitt får kunnskap om at sykdommen arbeidstaker lider av kan være en yrkessykdom, skal melde fra til Arbeidstilsynet.
Arbeidsgiver er også pålagt å føre statistikk over sykefraværet og skal i tillegg sørge for at det blir ført register over eksponerte arbeidstakere.
Lovverk
- Arbeidsmiljøloven § 5-1. Registrering av skader og sykdommer
- Arbeidsmiljøloven § 5-2. Arbeidsgivers varslings- og meldeplikt
- Folketrygdloven § 25-2. Arbeidsgivers plikt til å føre statistikk over sykefravær, utarbeide oppfølgingsplan og gjennomføre dialogmøte
- Forskrift om statistikk over sykefravær
- Forskrift om utførelse av arbeid, kapittel 31
- Forskrift om tiltaks- og grenseverdier, vedlegg 2: Smitterisikogrupper