Tema

HMS

Relaterte emner

Krav til varslingsrutinene

Plikten til å ha rutiner for intern varsling om kritikkverdige forhold i virksomheten er lovpålagt.

Minstekrav
Arbeidsmiljøloven stiller visse minstekrav til varslingsrutinene. Rutinene skal

  • utarbeides av arbeidsgiver i samarbeid med arbeidstakerne og deres tillitsvalgte
  • være skriftlige
  • ikke begrense arbeidstakers rett til å varsle
  • oppfordre til å varsle om kritikkverdige forhold
  • inneholde en fremgangsmåte for varsling
  • inneholde en framgangsmåte for arbeidsgivers saksbehandling ved mottak, behandling og oppfølging av et varsel
  • være lett tilgjengelige for alle arbeidstakere i virksomheten

Når rutinene skal lages, er det viktig å tenke gjennom følgende:

  • Fokuser på sak, ikke på hvem som sier ifra.
  • Identiteten til varsleren er en fortrolig opplysning.
  • Er det nødvendig eller ønskelig med en mulighet for å varsle anonymt?
  • Personvernet til varsleren og den det varsles om må ivaretas. Se personopplysningslovens krav om innsamling og behandling av personopplysninger.
  • Hvor eller hvem skal det varsles til?
  • Hvordan er det mest hensiktsmessig at varslingsmeldingene håndteres?