Plikt til å melde fra
I tillegg til varslingsretten har arbeidstaker i noen tilfeller også en plikt til å informere arbeidsgiver og verneombud, og i noen tilfeller andre arbeidstakere.
Arbeidstaker har plikt til å melde fra om
- feil og mangler som utgjør en fare for liv eller helse, og som arbeidstaker ikke kan rette opp selv
- trakassering og diskriminering på arbeidsplassen
Plikten til å informere er en del av arbeidstakers medvirkningsplikt, og følger av arbeidsmiljøloven § 2-3. Er det nødvendig for å avverge fare for liv eller helse, skal også andre arbeidstakere informeres.
Verdt å vite
I en FAFO-undersøkelse om psykososiale arbeidsforhold svarte 442 personer, 16 % av de spurte, at de i løpet av de siste 12 månedene hadde vært vitne til, avdekket eller opplevd kritikkverdige forhold på arbeidsplassen sin som burde vært stoppet.
- 99 tilfeller gjaldt forhold der det var fare for liv og helse.
- 29 tilfeller gjaldt trakassering på bakgrunn av kollegers etnisitet eller livssyn.
- 16 tilfeller gjaldt trakassering på bakgrunn av kollegers kjønn eller seksuelle legning.
Slike forhold har arbeidstaker plikt til å si fra om, og ikke bare en rett til å varsle om.